Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Postanowione! Niedługo zostaną wprowadzone we Wrocławiu strefy czystego transportu. Mieszkańcy nie są zachwyceni

Remigiusz Biały
Remigiusz Biały
Jakub Mielcarz
Jakub Mielcarz
Paweł Relikowski / Polska Press
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu są jednoznaczne: 60% mieszkańców jest temu przeciwna. Mimo to, za dwa lata do centrum Wrocławia nie będą mogły wjechać stare diesle. Zapoczątkuje to wielkie zmiany dla właścicieli takich aut.

Ponad 60% wrocławian nie chce wprowadzenia strefy czystego transportu

W konsultacjach społecznych w tej sprawie wzięło udział 1911 osób. Każdy ankieter wyrażał swoje prywatne zdanie, choć wpłynęło kilka stanowisk różnych organizacji i stowarzyszeń. Konsultacje były przeprowadzane na różne sposoby: w placówkach oświatowych, na żywo i poprzez formularz internetowy.

- Przeważały negatywne głosy. Szacunkowo 60:40, co jest naturalne w przypadku konsultacji w tematach budzących emocje - te negatywne mają dużo większą siłę mobilizującą. Wszystkie opinie są w załączniku do raportu. Warto zaznaczyć, że było też sporo mocnych głosów pozytywnych i to mocniejszych niż propozycje miasta - np. by całe miasto objąć strefą - mówi Tomasz Sikora z biura prasowego Urzędu Miasta Wrocław.

Zobacz też:

Ratusz nie zwraca uwagi na wyniki konsultacji

Mimo negatywnego odbioru strefy czystego transportu, wrocławski ratusz ostatecznie zadecydował o wprowadzeniu tego typu ograniczenia. Przedstawił już nawet wstępne plany ulic wyłączonych z ruchu dla starych diesli. Będzie to tzw. "wariant drugi", czyli zrównoważony.

Ograniczenia dla kierowców starych aut mogą być wprowadzone na następujących ulicach:

  • Kleczkowa
  • Nadodrza
  • Starego Miasta
  • Ołbina
  • Placu Grunwaldzkiego
  • Przedmieścia Świdnickiego
  • Szczepina
  • części przedmieścia Oławskiego
Aktualna propozycja Urzędu na wydzielenie strefy (listopad 2023)
Urząd Miasta Wrocław

Mimo wszystko, wiosenne spotkania z mieszkańcami przyniosły skutki. Aktualnie trwa drugi etap konsultacji społecznych, który ma dostarczyć więcej informacji na temat m.in. terminu wprowadzenia stref czystego transportu. Pierwsze spotkanie odbyło się w połowie listopada, następne będą miały miejsce 25 listopada i 2 grudnia.

- Złagodziliśmy zasady wjazdu do strefy: wprowadziliśmy dłuższe odstępy między etapami oraz wyłączyliśmy do 2030 roku z restrykcji mieszkańców strefy. Jeśli jesteś mieszkańcem strefy, nie obowiązują Cię w pierwszej dekadzie ograniczenia zabraniające wjazdu do strefy – dodaje Tomasz Sikora.

Kiedy pierwsze ograniczenia?

Zakazem wjazdu do strefy czystego transportu będą objęte 25-letnie i starsze samochody benzynowe i 20-letnie i starsze dieslowskie. Auta tego typu posiada mniej więcej 5% wrocławian, a strefa ma objąć około 6% obszaru centrum miasta. Ograniczenie ruchu aut starej generacji zmniejszy poziom zanieczyszczenia tlenkami azotu o 60 procent.

Kolejne etapy "oczyszczania" Wrocławia będą miały miejsce w 2025, 2030 i 2035 roku. Te nowe będą ściśle powiązane z dotychczasowym harmonogramem wdrażania norm Euro (kolejno Euro 3, Euro 4, Euro 5) w Unii Europejskiej.

Etapy wprowadzania obostrzeń
Urząd Miasta Wrocław

Zobacz też:

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wroclaw.naszemiasto.pl Nasze Miasto